LEKCJE WIELOKULTUROWE

Oferta warsztatów prowadzonych przez tzw. Żywe Książki, skierowana jest do placówek oświatowych i kulturalno-oświatowych, domów środowiskowych i innych zainteresowanych podmiotów.

Warsztaty trwają 45 – 60 minut i są dostosowane do wieku uczestników.  Zapraszamy!

W naszej ofercie znajdują się obecnie warsztaty:

„Jesteśmy różni, a tacy podobni”  warsztaty na temat Afryki

Jej kultury tradycyjnej, ale także współczesnej: jak np. muzyka popularna. Te warsztaty to także prywatna historia trudnej drogi do Polski Elmiego.

Optymizm i radość naszego prowadzącego w połączeniu z naturalną ciekawością świata dzieci stanowią istną mieszankę wybuchową pozytywnego uśmiechu!

„Napisz to od prawej do lewej! – warsztaty języka arabskiego”

To zajęcia prowadzone przez Tunezyjczyka, Samira, który przybliża uczestnikom język arabski, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Po krótkiej prezentacji na temat podstaw języka arabskiego, uczy on uczestników mówić proste zwroty po arabsku oraz pisać najpierw pojedyncze arabskie litery, a potem całe słowa, np. imiona. Samir czujnie pilnuje, by każdy pisał od prawej do lewej, a nie jest to taka prosta sprawa! Na naukę arabskiego zapraszamy dzieci powyżej 10 roku życia.

NOWA OFERTA EDUKACYJNA!!! 

Zapraszamy na nowe zajęcia edukacyjne w naszej ofercie.
Dla szkół podstawowych – warsztaty dotyczące tematyki uchodźczej
Dla szkół średnich – warsztaty dotyczące tematyki uchodźczej oraz warsztaty z krytycznego podejścia do informacji.

Warsztaty realizuje jeden z partnerów Centrum Wielokulturowego Inicjatywa Dom Otwarty. 

„Zostawić wczoraj, nie znając jutra” Warsztaty poświęcone tematowi uchodźców.

KLASY 1-3

Scenariusz zajęć oparty jest na historii Kunkusza, kota-uchodźcy.
Opowiadając tę historię staramy się uwrażliwiać dzieci na emocje związane z doświadczeniem uchodźstwa. Zachęcamy uczniów do samodzielnego nazywania emocji związanych z podróżą naszego bohatera, a w ramach podsumowania zajęć pytamy uczniów o ich własne doświadczenia z pobytu w obcym miejscu i/lub rozdzielenia z rodziną. Na koniec uczniowie otrzymują garść podstawowych informacji o uchodźcach.
Materiały: E. Nowak „Kot, który zgubił dom”, opowieść o Kunkuszu w formie kami shibai, krótki materiał wideo
KLASY 4-6
W tych klasach staramy się pomóc uczniom w usystematyzowaniu tych informacji o uchodźstwie, które już do nich dotarły za pomocą mediów czy rozmów w domu i powstałych w ten sposób wyobrażeń własnych. Rozmawiamy o przyczynach uchodźstwa, o tym co się wiąże z decyzją o ucieczce. Podstawą do rozmów są dwie lub trzy autentyczne historie nastolatków-uchodźców. Pod koniec zajęć prosimy uczniów, by spróbowali sobie wyobrazić, że to oni muszą uciekać. Pytamy o ich odczucia. Podobnie jak w innych klasach, podsumowujemy zajęcia faktami o uchodźcach.
Materiały: film animowany „Bezpieczna przystań”
KLASY 7-8 oraz SZKOŁY ŚREDNIE
W tych klasach koncentrujemy się na rozwiewaniu mitów narosłych wokół uchodźców i/lub postawach wobec uchodźców. Wybór kierunku zajęć zależy w dużej mierze od uczniów: zaczynamy zajęcia pytaniem „z czym kojarzy się Wam słowo uchodźca?”. Przedstawiamy uczniom podstawowe terminy, którymi będziemy się posługiwać w czasie zajęć (uchodźca/imigrant, asymilacja/integracja itd.). W oparciu o otrzymane odpowiedzi prowadzimy dialog z uczniami, zadając pytania uściślające i starając się rozwiewać ewentualne obawy. Z naszych doświadczeń wynika, że kierunek tych rozmów może być bardzo różny, od zasad sprawiedliwości społecznej (z których wynika m.in. opieka społeczna) po zagrożenie terroryzmem.
Materiał: fragment książki J. Mikołajewskiego „Lekarz żywych i umarłych”
SZKOŁY ŚREDNIE
Krytyczne podejście do informacji
W zależności od zaawansowania grupy, zajęcia mogą mieć formę wykładową lub warsztatową. Decyzję podejmuje prowadząca na podstawie pierwszych reakcji słuchaczy.
W pierwszej części rozmawiamy ze słuchaczami o efekcie potwierdzenia, zjawisku bańki informacyjnej oraz o algorytmach mediów społecznościowych, czyli o tym jak do nas trafiają przekazy informacyjne i jak je przyjmujemy. W drugiej części zastanawiamy się nad różnicami między informacją a opinią, a także nad tymi elementami przekazu, na które powinniśmy zwracać uwagę pod kątem oceny wiarygodności. Ostatnia część zajęć poświęcona jest fałszywym informacjom (fake news). Omawiamy przyczyny i skutki zjawiska, a także wskazujemy podstawowe narzędzia weryfikacji materiałów.

Zapraszamy  do udziału w warsztatach, pozwalającymi na przestrzeni roku szkolnego oswoić wielokulturowość.

Kontakt: edukacja@cww.waw.pl

Tel. +48 515 566 226

Nasi edukatorzy:

Samir z wykształcenia jest historykiem i grafikiem komputerowym. Odkąd przyjechał do Polski z Tunezji w 2010 roku, rozpoczęła się jego przygoda z wielokulturowością. Pracował w różnych organizacjach skupiających imigrantów i działających na ich rzecz. Jest współtwórcą organizacji Jasmin – Stowarzyszenia Przyjaciół na rzecz Współpracy Międzykulturowej, której działania skupia się na organizacji różnych międzykulturowych wydarzeń edukacyjno-kulturalnych.

Elmi pochodzi z Somalii, z wykształcenia jest weterynarzem, absolwentem Uniwersytetu w Mogadiszu (Gaheyr – to po somalijsku uniwersytet). Dwa lata pracował jako weterynarz w Somalii. Po emigracji do Polski zaczął działać w trzecim sektorze: obecnie jest prezesem Stowarzyszenia Somalijskiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Bliskiej jest mu promowanie wspólnoty somalijskiej w Polsce, somalijskiej kultury, języka kraju, literatury.

Natalia jest z wykształcenia kulturoznawcą, z zawodu tłumaczem, a z zamiłowania molem książkowym. Od kilku lat pracuje z uchodźcami mieszkającymi w Polsce. Wielokulturowość dla niej to taki model współistnienia ludzi różnego pochodzenia i różnych kultur, w którym każda kultura wnosi coś nowego do społeczności.

 

Ułatwienia dostępu

Zapisz się!

Chcę otrzymywać newsletter
(Możesz wypisać się w każdej chwili)