Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji. Mini-grant

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami przygotowanymi w ramach mini-grantu „Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji”. Materiały przygotowała Barbara Monloussi.

Projekt realizowany jest w ramach procedury mini-grantów przyznanych przez Centrum Wielokulturowe i finansowany z budżetu m.st. Warszawy.

Zapraszamy Was w podróż do Beninu. Poznajcie historie Rene, Lazara, Sophie, Roberta, Geofroi, Toyo, Christina i członków ich rodzin. Obejrzyjcie materiały dotyczące metod edukacji artystycznej dzieci w Beninie. Zobaczcie, jak wygląda tamtejsze życie i edukacja. Przekroczcie progi benińskiej szkoły. Obejrzyjcie twórczą aktywność plastyczną najmłodszych i różnorodność stosowanych przez nie technik. Wreszcie, obejrzyjcie efekty pracy dzieci i pedagogów.

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Wprowadzenie – „BENIN. ŻYCIE – BYCIE – EDUKACJA”

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Lekcja 1 „WPROWADZENIE. W BENIŃSKIEJ SZKOLE”

W Beninie dzieci nie rysują, nie malują, nie wycinają. Taka jest rzeczywistość. W biednych domach nie ma ani długopisu, ani kredki ani kartki. Dzieci bawią się inaczej, wymyślają zabawy. Coś czasem zrobią z patyków, czasami z puszek albo z kapsli. O rysowaniu nie ma mowy. W szkole też nie jest lepiej. Niektóre cztero i pięcioletnie dzieci mają szczęście chodzić do „przedszkola” (Gardin d’enfants). Uczą się tam wierszyków, pląsów, podstaw higieny. Nie rysują.

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Lekcja 2 „EDUKACJA PLASTYCZNA W BENIŃSKIEJ SZKOLE”

Przeważająca większość dzieci rozpoczyna edukację mając sześć lub siedem lat w szkole podstawowej (Ecole Primaire). Dopiero tutaj zaczyna się kontakt dzieci ze światem rysowania i pisania. W pierwszych latach dzieci uczą się pisać kredą na małych, czarnych tabliczkach. Pojawiają się szlaczki, literki. Rysunki odbywają się „pod dyktando” nauczyciela, który pokazuje w jaki sposób, według schematu, narysować coś co jest dzieciom znane. A gdzie swobodna, dziecięca ekspresja? Gdzie rozwijanie wyobraźni? Gdzie te wspaniałe kształty i kolory, które mogą się zrodzić tylko w nieskrępowanych głowach i sercach małych twórców? Gdzie uważność i dokładność tak bardzo potrzebna w nauce pisania i czytania?

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Lekcja 3 „TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNA. RÓŻNORODNOŚĆ TECHNIK”

Beata postanowiła coś zmienić. Dotarła do szkół i bawi się z dziećmi. Rysują, malują, wycinają. Słowem rozwijają się poprzez zabawę. Jednocześnie dzieci uczą się KONCENTRACJI oraz WSPÓŁPRACY. Nabierają też ODWAGI w wyrażaniu własnych uczuć i postaw.

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Lekcja 4 „EFEKTY TWÓRCZYCH DZIAŁAŃ PLASTYCZNYCH”

Podstawowym założeniem etapu wczesnej edukacji jest oparcie kształcenia na aktywności dziecka w tworzeniu własnej wiedzy oraz na jego naturalnej ciekawości i twórczości. Dziecko spostrzega świat całościowo i działa w nim angażując wszystkie sfery osobowości. Im bardziej nauczycielowi uda się zaangażować w proces uczenia emocje i wyobraźnię wychowanków, tym bardziej twórczo będą oni potrafili wykorzystać zdobywaną w takich warunkach wiedzę. Niezwykle istotne jest odwołanie się do umiejętności i strategii efektywnego uczenia się i poznawania świata. W psychologicznym wymiarze tak zaprojektowanego działania edukacyjnego, istnieje konieczność zintegrowania dwóch rodzajów wiedzy: pochodzącej z doświadczenia dziecka uwikłanego w różnorodne konteksty i tej pochodzącej z przekazu społecznego uzupełnionej interpretacją nauczyciela. I co ważniejsze wykorzystanie indywidualnej wiedzy ucznia do konstruowania systemu wiedzy o świecie.

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Historia Rene i Lazara.

LAZAREjest doskonałym organizatorem i naturalnym przywódcą. Świetnie rysuje. Szczerze mówiąc to inne dzieci patrzą na niego i starają się rysować jak on. Lazare i jego młodszy brat Rene w wypadku samochodowym stracili ojca. Matka nie jest w stanie samodzielnie udźwignąć kosztów związanych ze szkołą. Z trudem skończył szkołę podstawową i szczęśliwie dostał się do miejscowego college.  Ostatnio bardzo wzrosły jego ambicje. Zaczął doceniać wartość nauki. Chce skończyć college z dobrym wynikiem a potem uczyć się zawodu. Przed nim jeszcze czas na ostateczną decyzję. Może obudzi się w nim ambicja i zechce uczyć się w liceum.

RÉNÉ – jest młodszym bratem Lazara. Najpierw  chodził do tej samej klasy co jego starszy brat a potem go wyprzedził i jest rok wyżej. W college świetnie sobie radzi. Jest dobry zwłaszcza z matematyki i fizyki. Marzy o tym aby uczyć się jak najdłużej, w liceum a potem na studiach. Wszystko zależy od ostatecznych wyników w nauce a także od tego, na ile przyjaciele z Polski będą gotowi w dalszym ciągu pomagać w opłatach za naukę w college i liceum. Rene jest bardzo zdolnym rysownikiem. Uwielbia wszelkie eksperymenty z nowymi technikami.

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Historia Sophie i dziewczynki.

SOPHIE – jest bardzo dobrą uczennicą. Jest pupilką nie tylko nauczycieli ale jest również bardzo lubiana przez dzieci. Gdy po raz pierwszy zaczęła rysować wszyscy się na nią bardzo „gapili”. Dziwiło ich to, że można rysować w ten sposób. Sophie zna się na kolorach. Malarstwo Sophie cały czas się rozwija. Jest bystrą obserwatorką. W swoich dziełach odważnie przedstawia otaczający ją świat.

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Robert i Geofroi.

ROBERT- doskonały obserwator. Świetny rysownik. Chłopiec z wybitnym talentem, z którego kiedyś nie zdawał sobie sprawy.  Teraz swoją przyszłość chciałby związać z malowaniem i rysowaniem. Kłopot w tym, aby znaleźć szkołę, w której mógłby kontynuować naukę. Wiąże się to z olbrzymimi wydatkami, na które rodziny Roberta absolutnie nie stać. Można powiedzieć, że edukacja w kierunku plastycznym jest poza zasięgiem. Ale od czego są przyjaciele z EDUAfryka. Być może uda nam się umieścić Roberta w szkole, w której mógłby rozwijać swój talent i jednocześnie uczyć się związanego z tym zawodu. Robert mieszka ze swoim dziadkiem i przyrodnimi braćmi. Sami prowadzą swoje gospodarstwo domowe. Sami gotują. Sami dbają o obejście. Robert uwielbia malować. To jego pasja.

GEOFROID – wyjątkowo utalentowany artysta. Na zajęciach jest zawsze. Nic go nie interesuje poza malowaniem. Jego prace mają swój styl. Wychowuje go tylko ojciec, który jest rybakiem. Nie bardzo interesuje się edukacją swojego syna licząc na to, że też pewnie będzie rybakiem. A Grofroid jest zdolny, bardzo zdolny. Szkoda by było, aby jego malarska pasja i talent musiały ustąpić rybackim sieciom.

Edukacja artystyczna i globalna. Warszawa – Ewe Condji.
Historia Toyo i Christina.

TOYO – od najmłodszych lat, wraz ze swoim starszym rodzeństwem, bierze udział w aktywnościach naszej „tarasowej świetlicy”. Niewiele dzieci w okolicy ma dostęp do klocków i kredek. Toyo ma to szczęście, że jeszcze zanim poszła do szkoły, mogła z nami rysować i bawić się klockami. Zawsze jest bardzo skoncentrowana na swoich aktywnościach. Potrafi rysować, albo budować z klocków nawet przez kilka godzin. Świat wtedy przestaje dla niej istnieć.

Zapraszamy również do obejrzenia wirtualnej wystawy prac dzieci

Lekcja Wielokulturowa o Afryce – Benin i wierzenia Voodoo

Lekcja Wielokulturowa o Afryce – życie codzienne w Beninie